Creëer een rookvrije werkomgeving

Steeds meer bedrijven willen een prettige en gezonde werkomgeving voor hun medewerkers creëren. In zo’n omgeving past roken niet. Zet de eerste stap en maak gebruik van ons handboek inclusief een stappenplan om Rookvrij Werken in te voeren.

Stappenplan rookvrij werken

Stappenplan voor het creëren van een rookvrije werkomgeving

download
Totaalpakket rookvrij werken

Totaalpakket rookvrij werken (inclusief het stappenplan, handboek en templates)

download

Rookvrij Werken

Wat is het?

Rookvrij Werken is gebaseerd op het principebesluit om als bedrijf het roken niet langer te faciliteren door de gehele werkomgeving rookvrij te maken. Alle omgevingsfactoren die roken mogelijk en geaccepteerd maken worden weggehaald en zo wordt ook het schadelijke meeroken voorkomen. Werknemers roken niet tijdens werktijd én niet tijdens de pauzes. Rokers die besluiten om helemaal te stoppen met roken worden maximaal gefaciliteerd in het stoppen.

Ook aan de slag?

Wilt u als bedrijf op weg naar een rookvrije werkomgeving? Het Rookvrij Werken programma bestaat uit vier stappen:

Vier stappen

Stap 1 – Zorg voor commitment bij het MT

Formeel commitment vanuit het Management Team (MT) is essentieel om een rookvrije werkomgeving te creëren. Het is ten eerste belangrijk om Rookvrij Werken op de agenda van het MT te krijgen. Formuleer vervolgens een duidelijke boodschap om het MT te overtuigen van de positieve impact van Rookvrij Werken voor het bedrijf. Zodra de goedkeuring er is, kan in een manifest de ingangsdatum van het nieuwe beleid gecommuniceerd worden.

Stap 2 – Ontwikkel een uitvoeringsplan

Ontwikkel een uitvoeringsplan met duidelijke rolverdeling, budget, beleid en taakverdeling. Zorg dat medewerkers worden geïnformeerd over de aankomende veranderingen. Zorg voor tijdige uitvoering van het met de facilitaire dienst afgestemde plan, zodat alle aanpassingen gereed zijn zodra het nieuwe beleid van kracht is.

Stap 3 – Start nieuw beleid

Als alle voorbereidingen getroffen zijn en het voor iedereen duidelijk is wat de regels zijn en wat van iedereen verwacht wordt in de naleving daarvan, kan het nieuwe rookvrij-beleid officieel van kracht gaan!

Stap 4 – Voer een assessment uit

Voer na 100 dagen (en eventueel na een jaar) een assessment uit waarin u uw medewerkers vraagt wat goed werkt en wat niet goed werkt. Pas het plan aan waar nodig.

 

Factsheet Rookvrij-beleid op de werkvloer

Het Trimbos-Instituut biedt in een factsheet cijfermateriaal  over de kosten van roken op de werkvloer en de besparingen die bereikt worden door het voeren van rookvrij-beleid.

Heeft u meer begeleiding nodig?

Wij hebben partners die u kunnen helpen. Neem contact op via bedrijven@rookvrijegeneratie.nl.

 

Ga terug

Wij maken gebruik van cookies

Wij plaatsen (tracking) cookies om deze website te analyseren, te verbeteren en bezoekers gepersonaliseerde advertenties te tonen.
Lees meer over onze cookies ›

Ik ga akkoord Cookie instellingen