Kruidvat stopt met de verkoop van tabak

“Deze beslissing nemen we met ons verstand maar zeker ook met ons hart”

Stoppen met de verkoop van tabak. Gerard van Breen, CEO van A.S. Watson Benelux, nam deze stap begin 2018 voor de winkels van Kruidvat en Trekpleister. Een moedige beslissing waar hij eerder dit jaar een Rookvrije Generatie Award in de categorie bedrijven voor kreeg.

“De laatste 10 jaar hadden we het assortiment sigaretten al steeds verder ingeperkt” vertelt Van Breen. “We verkochten het nog als service voor de klant, maar het schuurde steeds meer met onze positionering op ‘Health’. Ook is het sentiment over sigaretten de laatste jaren sterk veranderd, mede door toenemende aandacht in de media. De trend is dat gezondheid steeds belangrijker wordt. Dit alles leidde in 2017 tot het besluit te willen stoppen met de verkoop van sigaretten; een principebesluit dat visie en lef vroeg. Want laten we eerlijk zijn, het staat niet in de functieomschrijving van een Algemeen Directeur om te stoppen met een goed verkopend product. Het belangrijkste was dat sigaretten niet meer pasten in onze positionering en formule. We willen en moeten mee ontwikkelen met onze klanten.”

De verkoop afbouwen

Na het nemen van het besluit ging A.S. Watson onderzoeken hóe ze zouden kunnen stoppen met de verkoop. Om de financiële impact binnen de perken te houden werd besloten de afbouw te spreiden over een periode van 2 jaar. Dit bood de mogelijkheid de winkels gefaseerd om te bouwen en de bestaande voorraden uit te verkopen. Zo bleef de economische schade zo klein mogelijk. Van Breen: “Bij in één keer stoppen was de schade té groot geweest. Dan hadden we deze stap niet kunnen nemen en had onze aandeelhouder er niet mee ingestemd. Het is wel serieus veel geld waar het over gaat.”

Die aandeelhouder begreep direct waarom A.S. Watson wilde stoppen met de verkoop van tabak. Sterker nog, een zusterbedrijf in Hong Kong had het ook al gedaan. Wel waren er vragen over de gevolgen voor de omzet. Van Breen vertelt hierover: “We hebben uitgebreide analyses gemaakt van de impact op het winkelmandje van onze (rokende) klanten. Op basis daarvan hebben we onze nek uitgestoken en de aandeelhouder toegezegd ervoor te zorgen dat deze klanten de andere producten wel bij ons zullen blijven kopen. We hebben vertrouwen in de kracht van ons concept.

De afbouw loopt op dit moment vóór op schema. Er zijn al meer dan 1100 van de ruim 1400 winkels rookvrij gemaakt. Eind dit kwartaal zijn dat er nog 150 meer en later dit jaar volgen de laatste 150.”

Medewerkers zijn overwegend positief

De medewerkers reageren voornamelijk positief en zijn trots op de genomen beslissing. Van Breen: “Deze beslissing gaat ons ook nieuwe kansen op groei geven. Het winnen van de Rookvrije Generatie Award in de categorie bedrijven (maart 2019) was voor iedereen een steuntje in de rug. Een goede reminder aan waar we het voor doen!”

Kruidvat rookvrij

Reacties klanten

Kruidvat en Trekpleister kregen weinig negatieve reacties van klanten. Opvallend is dat er wel extreem positieve reacties binnenkwamen. Eén winkel ontving zelfs een bos bloemen om hen te complimenteren met deze beslissing. Mensen voelen zich erg betrokken bij dit onderwerp.

Kinderen beschermen tegen roken

Laatst sprak Van Breen een klant die het onzin vond dat ze haar sigaretten niet meer bij Kruidvat kon kopen. Hij vertelt betrokken: “Ik vroeg haar of ze kinderen had. Die had ze en het eerste kleinkind was op komst. Ik zei tegen haar: “Als u iets voor uw kleinkind zou kunnen wensen, dan is het toch niet dat ze gaat roken als ze 13 is? Dat is de reden dat we stoppen met de verkoop. Toen snapte ze het”.

Hij vervolgt:“Ik ben heel blij dat mijn drie kinderen nooit zijn gaan roken. Dat vind ik fijn voor mezelf en nog veel fijner voor hen. Mijn vader is op jonge leeftijd aan longkanker overleden; hij was een zware roker. Dit heeft impact op mij en op mijn overtuiging dat we deze stap moeten zetten. Ik ben er trots op dat A.S. Watson partner is geworden van de Alliantie Nederland Rookvrij en dat ik namens A.S. Watson de partnerovereenkomst heb mogen ondertekenen.”

Welke retailer volgt?

Van Breen merkt dat ook bij andere aanbieders de perceptie over het verkopen van sigaretten aan het veranderen is. Hij geeft als advies aan andere retailers: “Wij denken dat je een stap als deze moet zetten, de maatschappij wordt hier steeds kritischer in. Daarom is vandaag het goede moment om erover na te denken. Wacht niet tot het verboden wordt of er opnieuw extra beperkende maatregelen genomen moeten worden; toon leiderschap, doe het nu. Ook in de supermarkt zou de klant het prima accepteren als er geen sigaretten meer worden verkocht. We moeten toe naar de situatie waarin verkoop alleen nog in een gecontroleerde omgeving is toegestaan.”

Duurzaamheid

Duurzaamheid en MVO zijn belangrijke thema’s voor A.S. Watson. Ze willen in alle opzichten maatschappelijk verantwoord met hun bedrijfsvoering omgaan. Zo onderschrijft A.S. Watson de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties. Ze hebben die goals gekozen waar hun impact het grootst is, zoals Health en Kinderarbeid. “Stoppen met de verkoop van sigaretten past hier uitstekend bij.” vindt Van Breen.  Hij zegt: “De makkelijkste beslissingen zijn de keuzes die bijdragen aan duurzaamheid én je bedrijfsvoering voordeliger maken. Die verdienen zich snel terug. De beslissing om te stoppen met de verkoop van tabak was veel lastiger omdat je ook bereid moet zijn de (aanzienlijke) prijs te betalen. Dan komt het dus echt aan op principes.”

Toekomst

Op onze vraag hoe we over 10 jaar naar de verkoop van tabak zullen kijken antwoordt Van Breen direct: “Als we 10 jaar verder zijn zullen we zeggen: ‘Dat we dat zomaar verkochten! En op zoveel plekken!’ Het is toch onvoorstelbaar dat dit nu nog kan en dat de overheid het zo laat voortbestaan. Tabak is een artikel dat een verbod zou rechtvaardigen. Honderden kinderen beginnen per week en meer dan de helft van hen gaat eraan overlijden. Dat is toch te gek voor woorden.”

Tips

Tot slot vragen we Van Breen of hij tips heeft voor andere organisaties die overwegen te stoppen met de verkoop van tabak. Hij geeft de volgende drie suggesties:

  • Wees niet bang voor de reacties van je klanten. Onderschat niet hoe ver de klant al is; hij/zij is verder dan je denkt. Sowieso rookt natuurlijk veruit het grootste deel van de bevolking niet.
  • Je hoeft niet abrupt te stoppen. Je kunt een afbouwschema maken waardoor je voorraden kan doorschuiven en de impact voor jezelf beheersbaar kunt houden.
  • Stoppen met de verkoop van tabak is een beslissing die getuigt van visie, lef en leiderschap, dus wees er trots op!

 

Wij maken gebruik van cookies

Wij plaatsen (tracking) cookies om deze website te analyseren, te verbeteren en bezoekers gepersonaliseerde advertenties te tonen.
Lees meer over onze cookies ›

Ik ga akkoord Cookie instellingen